Metamorfózy kancelárskej kultúry

Tradičné kancelárie sú stále menej a menej „tradičné“. V súčasnosti sa pracovný priestor – teda kancelárie – stáva miestom, v ktorom sa štýlovo stretáva pracovný a bežný život. Každá korporácia  a každá firma k tomuto priestoru pristupuje čím ďalej tým voľnejšie. Vytvára zamestnancom pocti spolupatričnosti a domova aj na pracoviskách.

Napríklad analytická softvérová spoločnosť SAS zo Severnej Karolíny poskytuje zamestnancom vo svojich priestoroch možnosť plávať, využiť kadernícke služby, alebo ísť k lekárovi. Podobné možnosti kancelárskej kultúry nájdete aj v spoločnostiach ako je Google, Yahoo, Doximity a podobne.

K týmto spoločnostiam sa však s firemnou kultúrou pridávajú ďalšie a ďalšie. Či už väčšie, alebo menšie firmy. Veď už Henry Ford svojho času vyhlásil, že jeden spokojný zamestnanec urobí oveľa viac práce a prospechu pre firmu, ako traja nespokojní...

Do modernej kancelárie neodmysliteľne patrí vending. Je jej súčasťou, naplnením, zmyslom, rozšírením... Každá kancelária si nájde to svoje, svoju jedinečnosť a výnimočnosť podčiarknutú presne takým automatom, ktorý ju charakterizuje a dopĺňa.

V kanceláriách tak nájdete automaty na čerstvé ovocie, zeleninu a šaláty. Môžete si uvariť kávu presne podľa svojej chuti. Môžete si dokonca pohodlne pripravovať aj ľadovú kávu. Nájdete tam drobné občerstvenie, rôzne nápoje, obedové menu...

Automaty môžu zamestnanci využívať buď za hotovosť (tu myslíme nielen peniaze, ale aj všetky dostupné formy platieb...), alebo za žetóny, ktoré sú benefitom zamestnávateľa. Aj automat na pracovisku môže byť zamestnaneckou výhodou. Naviac predlžuje efektívne čas, ktorý zamestnanec strávi na pracovisku. Pokiaľ mu v kancelárii nič nechýba, nepotrebuje prerušovať prácu, nepotrebuje dlhšie prestávky, je k dispozícii, flexibilnejšie pracuje, je kreatívnejší... Stačí, aby sa aj v práci cítil ako doma.

A čo na tieto trendy hovoria štatistiky? Napríklad:

-          Počet organizácií, ktoré ponúkajú nadštandardné bonusy v zdravotnej starostlivosti, ako napríklad wellnes program, sa zvýšil z 9% v roku 2010 na 14% v roku 2014 (a to tento rok ešte neskončil!).

-          Počet organizácií, ktoré ponúkajú platené dovolenky, sa znížil zo 44% v roku 2010 na 40% v roku 2014.

-          Počet organizácií, ktoré umožňujú svojim zamestnancom využívať telekomunikačné služby aj na súkromné účely sa zvýšil z 55% z roku 2010 na 59% v roku 2014. Možnosť pracovať z domu sa v rovnakom období zvýšila zo 44% na 540.

 

Svet sa mení a spolu s ním aj firemná kultúra. Možno sa zdá, že to ide pomaly. Ale zmena prichádza isto. Ekonomika využíva rovnováhu medzi pracovným a osobným životom. Všetko ovplyvňujú náklady, rozpočty jednotlivých kancelárií. Tam, kde sa niektoré spoločnosti snažia vychádzať zamestnancom v ústrety množstvom výhod, vidia efektivitu svojho konania v lojalite zamestnancov a ich maximálnych výkonoch. Iné firmy možno nevyužívajú rovnaké benefity, no snažia sa to kompenzovať inými spôsobmi. Niekde ešte stále stavajú na predĺženom dovolenkovom čase. Inde dbajú na atraktivitu kancelárií, dostupnosť nápojov a zdravých potravín. Zamestnanci dostávajú ako bonusy pravidelné zdravotné prehliadky, vitamínové balíčky, možnosti chodievať pravidelne cvičiť do fitness centra, využívať služby wellness... Spokojní zamestnanci tieto bonusy niekoľkonásobne firme vrátia svojou kreatívnou prácou.