Spoľahnite sa: Štyri spôsoby, ako vylepšiť podnikateľskú kultúru

Svet potravín z automatov a nápojových služieb (automaty, OCS, mikro trhy a podobne) sa zdá byť každým rokom zložitejší. Bezhotovostné platby, cenovo dostupná starostlivosť, dodržiavanie noriem a zákonov, reflektovanie hardvérových a softvérových zmien, to všetko môže prevádzkovateľom odoberať vietor z plachiet. Neustále technologické vylepšovania sú súčasťou priemyslu. Technológie majú pomáhať dosahovať lepšie výsledky. Môže to technológia vôbec dokázať? Vlastniť v súčasnosti technológie znamená automaticky vlastniť lepšie postupy, spokojnejších zákazníkov a viac lojálnych zamestnancov? Môže technológia kontrolovať produkty a ich toky medzi dodávateľmi, skladom a prevádzkami? Odpovede na tieto otázky môžeme nájsť v jednoduchom počítaní. To, čo počítame, to meriame. To, čo meriame, môžeme zlepšovať. Zlepšovanie podporuje úspech, úspech vytvára priestor pre rast. Vytvorte si „kultúru počítania“ a postavte svoje podnikanie na lepších prevádzkových postupoch. Je to jednoduchá cesta k zlepšeniu vášho biznisu.

Bod 1: Počítanie peňazí

Predajné automaty fungovali na hotovosť viac ako 20 rokov. V podstate od svojich počiatkov v začiatkoch 90-tych rokov. Ovládacie panely boli vlastne počítadlá mincí. Za mince vydávali automaty potraviny a nápoje. Preto jedna z mojich prvých otázok, ktoré dávam potenciálnym klientom, je: „Ste si istí, že všetky získané peniaze z automatu vydržali cestu až na váš bankový účet?“ Pýtam sa, pretože väčšina prevádzkovateľov si tým nie je istá. 

Každý prevádzkovateľ vie, že počítanie peňazí môže byť riadna fuška. Ale je to kľúč k úspechu a vyžaduje si starostlivú sústredenosť. Ponúkam niekoľko otázok, na ktoré by dobré systémy na spracovanie a technológie mali byť schopné odpovedať každý deň:

-          Koľko automatov vám včera zarobilo viac ako 2 doláre?

-          Nedostatky boli spôsobené výpadkom strojov, zlým zadaním človeka, alebo ich neviete vysvetliť?

-          Koľko „tajomných“ nedostatkov denne zaznamenáte?

-          Ak máte chybné zariadenie, bolo urýchlene opravené? Boli nahradené nedostatky včas?

-          Koľko bezhotovostných vkladov bolo súčasťou príjmov?

Presné počítanie peňazí sa týka všetkých. Všetky úseky by mali počítanie peňazí brať vážne – technici, spracovatelia tovarov, prevádzkovatelia, dokladači... Zodpovednosť za hotovosť by mala byť každodennou prioritou prevádzkovateľa. Čím viac budete počítať, tým viac budete mať situáciu pevne v rukách.

Bod 2: Počítanie produktov

Pravdou je, že počítanie produktov je trochu zložitejšie, než počítanie príjmov. Vytváranie udržateľných systémov na počítanie zásob bolo prekliatím mnohých manažérov. Denný cyklus distribúcie (sklad, nákladné auto, rozmiestnenie, automaty, sklad) vníma produkty pohybujúce sa rýchlosťou blesku. Celý tento proces môže byť dokonale riadený, avšak odporúčame zavedenie zodpovednosti za produkty na úrovni point-of-self.

Technológie odvádzajú skvelú prácu v zbieraní dát o predaji. Tieto údaje sú dôležité rovnako, ako je dôležité ovládať stav hotovosti. Vedieť o stave zásob strojov je presne to, čo dokáže správne usmerniť a vyvážiť dodacie cykly. Na pamäti by to mali všetky osoby, ktoré prichádzajú s automatom do kontaktu. Zahŕňa to teda technický aj zákaznícky servis. Nie je problém zdieľať tieto informácie v priebehu 30 sekúnd cez mobilné aplikácie. Pre každý automat a jeho prevádzkovateľa je to veľká úspora času, a zároveň zefektívnenie celého procesu. Očistite si dodacie procesy. Majte prehľad o svojich zásobách a stave tovarov. Počítajte, overujte a dosahujte úspech.

Bod 3: Počítajte problémy

Koľko občerstvenia vydali vaše stroje včera? Obsahovali prázdne priehradky? Koľko a aký dlhý čas? Bolo prázdnych priehradok viac ako 3? Koľko automatov vykázalo problém, pokazilo sa, malo poruchu? Tieto typy otázok by ste si mali dávať denne, starostlivo ich analyzovať a vyhodnocovať. Sledovanie problémov vám dáva šancu na získanie pevnej pôdy pod nohami. Samozrejme, nie každý problém si všimnete, alebo dokážete dlhodobo sledovať. Ale problémy by mali byť pre vás motiváciou na zmenu. Ideálne je robiť si takéto prieskumy týždenne. Väčšina prevádzkovateľov sa čuduje, čo všetko počítaním problémov dokážu zistiť, učiť sa z nich, a ako následne dokážu zefektívniť obchod.

Bod 4: Počítajte úspech

Čo chcete dosiahnuť do konca mesiaca, do 3 mesiacov, do 6 mesiacov? Sledujte a počítajte svoje úspechy. Týždenné alebo mesačné stretnutia manažmentu by mali byť aj o porovnávaní čísel, počtov a vykázaní úspechu. Je to výborný odrazový mostík aj pre lepšiu komunikáciu v celej firme. Monitorovanie úspechu na základe hmatateľných čísel a počítaní je vynikajúcim motivujúcim nástrojom a dáva jednotlivým členom tímu význam ich práce.

Vytvorenie kultúry pravidelného počítania sa možno stretne s odporom. Kým príde želaná zmena, považujú ho zamestnanci za „viacprácu“. Druhá stránka veci je však tá, že počítanie vedie počítajúcich k väčšej zodpovednosti.

Prevádzkovatelia na začlenení kultúry počítania musia spolupracovať so svojimi zamestnancami, aby čiastkové počítanie bolo rovnomerne rozvrhnuté medzi jednotlivé úseky. Lepšie je začať pomaly, ako nezačať vôbec. Pokiaľ počítanie postupne vo vašej firme zapustí korene, zrodí sa úspech. Vodič dokáže skontrolovať všetky stroje a mať pod palcom ich dokonalé zásobovanie v priebehu týždňa? Odmeňte ho darčekovým poukazom. Znížili ste celkové náklady za posledný mesiac o 25%? Kúpte pre administratívu pizzu a dajte tímu vedieť, prečo. Technológie fungujú najlepšie, ak ľudia, ktorí ich využívajú, majú motiváciu. Pamätajte, že ak sú technológie v rukách tých, ktorí si myslia, že sú k ničomu, nemajú takmer žiadnu šancu na úspech.

 

Ben White bol generálnym riaditeľom spoločnosti Monumental Vending v Beltsville, v Marylande.  V súčasnosti pracuje pre Automat Insights, Inc, kde pomáha prevádzkovateľom pracovať s novými technológiami a dosahovať úspechy veľkých projektov.