Automaty na staniciach generujú zisky

Nemeckí prevádzkovatelia verejných predajných automatov konštatujú, že zariadenia, umiestnené v priestoroch železničných staníc zaznamenávajú v posledných mesiacoch nárast predaja až o tri percentá.
Z pohľadu jedného operátora to nie je práve závratný rast, ak však ide o celonemecký údaj, týka sa to už stoviek miliónov eur.
O pozitívnom vývoji obratov a náraste ziskov hovorí Andreas Sielemann, hlavný manažér DB Station&Service AG: „V prvom rade šesť najvýznamnejších operátorov na území Nemecka veľmi významne obmenilo svoj strojový park. Nasadili do predaja automaty, vybavené modernými technológiami a sledované pomocou telemetrie. Výrazne sa tak znížili časy výpadku ich prevádzky. A potom, Nemci si začali významnejšie uvedomovať, že Nemecké železnice poskytujú dostatočný servis, spoľahlivosť a pohodlie a preto sme zaznamenali trend čoraz väčšieho počtu prestupov osôb z automobilovej individuálnej na verejnú železničnú dopravu“.
Automaty na studené nápoje sú už takpovediac povinnou jazdou. Dobrí operátori nevynechávajú ani možnosť ponuky horúcich nápojov ako je čaj, káva a kakao. Práve v segmentoch čaj a kakao rastú obraty rýchlejšie, ako mohol vôbec kto očakávať.
Do obľuby prichádza aj ponuka doplnkového tovaru – od spotrebnej elektroniky cez mediálne knižnice až po hračky a iné komodity.
Zaujímavé je tiež konštatovanie Stefanie Lurken, obchodnej riaditeľky spoločnosti Selecta Deutschland, v Európe pravdepodobne najvýznamnejšieho vendingového operátora: „Ukazuje sa, že naši zákazníci nie sú viazanú na nejakú konkrétnu značku výrobcu, požadujú však dostatočný prístup k nápojom a minerálnej vode ako takej. Čiže, vyjadrujú a signalizujú, že v prvom rade potrebujú automat na to, aby uspokojili základnú potrebu – uhasili smäd a až potom ich zaujíma či pijú nápoj toho alebo oného výrobcu a značky.“
Týka sa to aj stravy. Doslova senzáciu v počte zákazníkov vyvolal nedávno pizza – automat, ktorý inštalovali na železničnej stanici vo Frankfurte. Takýto druh rýchleho jedla láme predajné rekordy a zákazníkov nezaujíma, či dostávajú pizzu od toho alebo tamtoho výrobcu a s tou alebo takou značkou, ale že ju dostanú rýchlo, lacno, že si je vezmú do vlaku, alebo skonzumujú v čakárni a že je chutná.
Druhou či obrátenou stranou mince nárastu predaja z automatov na železničných staniciach v Nemecku je verejný vandalizmus. Aj preto sa osvedčili predajné automaty, ktoré nepracujú s hotovosťou, tie vandalov zaujímajú štatisticky oveľa menej ako tie, v ktorých očakávajú nejaké použiteľné finančné zdroje. Nejde im totiž o obsah automatu – nápoje alebo jedlo, zaujímajú ich peniaze.