TOP 7 trendov pre rok 2014

Kanadský inštitút Health Sciences Centre aktuálne zverejnil rebríček TOP 7 trendov pre automatový nápojový priemysel v roku 2014. Už vo všeobecnom úvode inštitút tvrdí, že tento rok bude rokom inovácie. Toto odvetvie totiž údajne uplynulých niekoľko rokov prežilo len s malými zmenami. Inak povedané, „zákazníci vhodili mincu, vypadol cukrík, žuvačka, alebo občerstvenie“ - sarkasticky skonštatoval inštitút.

Trend č.1

V mnohých krajinách sa budú oveľa viac ako kedykoľvek predtým upravovať právne predpisy, upravujúce „mieru zdravého občerstvenia pomocou automatového predaja“. Ide predovšetkým o zdravotnú prevenciu – obmedzenie nárastu obezity, cukrovky, rôznych alergií. Vending najmä na školách, v nemocniciach a v rôznych komunitných centrách prejde výraznou inováciou. Kto z predajcov skôr zareaguje, ten pocíti skôr výsledky dobrého obchodu.

Trend č. 2

Bude sa meniť spotrebiteľský dopyt. Zákazníci budú čoraz viac vyhľadávať takú ponuku, ktorá bude vyhovovať ich špecifickým potrebám. Ak budú môcť presadiť svoje osobné preferencie, ako je napríklad väčšia ponuka bezlepkových pečív, mliečnych výrobkov bez, alebo s nízkym obsahom cukru a tukov, prípadne ponuka pre vegetariánov, potom určite budú viac vyhľadávať takúto ponuku.

Trend č. 3

Narastá dopyt po interaktívnych predajných službách. Zákazník uprednostní dotykovú obrazovku, pomocou smartfónov a sociálnych sietí bude viac komunikovať so všetkými zariadeniami, vrátane predajných automatov. Nové inovatívne technológie informujú prevádzkovateľa okamžite o potrebách zákazníka.

Trend č. 4

Ide o vzdialený monitoring. Kým v minulosti mali prevádzkovatelia prehľad o spotrebe materiálu a tržbách za tovar až keď dorazil ich pracovník na miesto, dnes by mali už priamo z kancelárie okamžite získavať informácie o platbách, potrebe dokládky tovaru, spotrebe jeho jednotlivých segmentov a pod. Vzdialený monitoring a jeho aktuálna potreba povedie k urýchlenej zmene štruktúry predávaných automatov.

Trend č. 5

Začína sa uprednostňovať bezhotovostný predaj. Predaj za hotovosť vykazuje klesajúci podiel. Pri automatoch, vybavených viacerými možnosťami platby sa ukázalo, že až 80 percent zákazníkov využilo možnosť bezhotovostnej platby pomocou bankovej karty.

Trend č. 6

Platby pomocou mobilného telefónu. Napríklad Starbucks už teraz na svojich predajných automatoch registruje až 11 percent platieb pomocou smartfónov.

Trend č. 7

Čoraz viac sa súbežne so zavádzaním diaľkového monitoringu a možnosti bezhotovostných platieb bude rozširovať možnosť predaja aj cennejších produktov automatmi. Napríklad mobilných telefónov, ale aj tabletov či dokonca aj elektroniky vyššej triedy. Ale nielen elektroniky.